معيارها در تشكيل خانواده
مذهبی
صراط 110
نگارش در تاريخ جمعه 4 بهمن 1392برچسب:معيارها در تشكيل خانواده, توسط اسماعیل بامری

معيارها در تشكيل خانواده

امام خميني(قدس سره) مي فرمايد: از چيزهايي كه سزاوار است انسان به آن اهتمام ورزد، اين است كه در صفات كسي كه مي خواهد با او ازدواج كند، نظر بيندازد و بررسي كند.

همسر ايده آل كيست؟ خصوصيات يك زن يا شوهر خوب كدام است و با كدام «معيار» بايد سراغ انتخاب شريك زندگي رفت. وقتي از معيارها سخن به ميان مي آيد، در درجه اول بايد توجه داشته باشيم كه اعضاي تشكيل دهندة يك خانواده، دختر و پسرند؛ از اين رو هر دو بايد در انتخاب يكديگر، كمال دقت را به كار برند و از معيارهاي اصولي غفلت نورزند.
انتخاب همسر مناسب، سنگ زير بنايِ يك زندگي موفق است، وجود ناسازگاريها و اختلافات و زبانه هاي كينه و كدورت، نشان از نامناسب بودن سنگ زيرين است.
بايد توجه داشت، مهم تر از «تشكيل خانواده» داشتن خانواده اي سالم، استوار، بانشاط و داشتن همسري همدل، همراه و همراز است؛ از اين رو عقل سليم حكم مي كند كه انسان بنگرد چه كسي را براي همسري برمي گزيند و براي رسيدن به اين مطلوب چه ضوابط و معيارهايي را بايد مراعات كند.
امام خميني(قدس سره) مي فرمايد: از چيزهايي كه سزاوار است انسان به آن اهتمام ورزد، اين است كه در صفات كسي كه مي خواهد با او ازدواج كند، نظر بيندازد و بررسي كند.1
نكته حائز اهميت اينكه در امر مهم ازدواج، پيش از هر اقدامي، استمداد از حضرت حق تعالي و طلب كمك از او نيكو است. در اين باره روايات بسياري وارد شده است.
از اميرالمؤمنين علي(ع) نقل شده است كه فرمود:
هر يك از شما كه خواست ازدواج كند، (نخست) دو ركعت نماز بگذارد و سوره حمد و يس را بخواند و آن گاه كه از نماز، فراغت يافت، ثناي خداوند را به جا آورد و بگويد: بار خدايا! مرا همسري نيك، مهربان، سپاسگزار، قانع و پاكدامن، روزي فرما؛ كه اگر نيكي كردم، سپاسگزاري كند و اگر بدي كردم، ببخشايد و اگر خداي بزرگ را ياد كردم، ياري ام دهد و اگر (خدا را) فراموش كردم يادآوري كند و هرگاه خانه را ترك كردم، خودش را حفظ كند و هر گاه بر او وارد شدم، خوشحال شود و اگر دستوري دادم، فرمانبرداري كند و هر گاه سوگندش دادم، بپذيرد و هر گاه به خشم آمدم، مرا خشنود سازد. اي خداوندگار بزرگ! چنين زني را به من عطا كن كه من از تو درخواست مي كنم و به دست نمي آورم؛ مگر آنچه كه تو قسمت من كرده اي.2


پی نوشت:

1) تحرير الوسيله، كتاب النكاح، مسئله 1، دفتر انتشارات اسلامي، چاپ دوازدهم، ج‏3، ص‏420.
2) دانش‌نامه قرآن و حديث، محمد محمدي ري شهري، دار الحديث، 1432 ق، ج‏3، ص‏315.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: